Een typische reisdag

22 februari 2011 - Tanah Rata, Maleisië

06.15 De wekker gaat, nog te moe om op te staan
06.20 wekker gaat nog een keer ja helaas we moeten er echt uit.

aankleden geen tijd om te douchen (geen warm water ook) en de tas pakken. Dit gaat vrij snel tegenwoordig in 15 min checken we de kamer of we echt niks vergeten zijn en doen we de deur dicht.

0642 Waar is de security guard die onze sleutel in ontvangst moet nemen en waarvan we nog 40 ringgit krijgen. ff snel rondkijken nee echt niemand Franne een rondje lopen en ja hoor daar is de beste man.
0647 Sleutel teruggegeven en 40 ringgit in ontvangst genomen
Nu op zoek naar een taxi, gister hebben ze ons verteld dat als je voor 7 een taxi neemt dan verdubbelt het tarief, maar de boot gaat om 0730 tja.......
Franne loopt naar een aangereden taxi en ja die wil ons wel brengen, ja dat willen ze allemaal wel weten we inmiddels ook wel maar voor ons belangrijker is de prijs. Maar z'n humeur is goed gestemd en voor 24 ringit stappen we in.

0650 Goed nu dus plankgas om die boot te halen op de heenweg deden we er toch echt een half uur over en we moeten nog een ticket kopen
0720 aankomst ferry terminal
0722 2 kaartjes gekocht en nu lopen naar de boot.
0726 aanboord gestapt en wachten op vertrek zal ongeveer een uur duren.
0733 boot vertrekt
0827 aankomst in kuala perlis hier ligt de busterminal op 5 min lopen dus hop rugzak om en lopen maar. We zijn niet de enigen er zijn nog wat lokalen en wat toeristen.
0835 Ipoh!, ja daar moeten we naartoe, al vrij snel kaartjes gekocht, en niet gekeken naar andere prijzen 26 ringit is vergeleken met de heenreis een faire prijs. Wachten maar ze zeiden dat ie om 0900 zou vertrekken.
0910 Ingestapt en de bus vertrekt gelijk kennelijk waren we de laatste. Ik geloof dat we binnen een half uur liggen te slapen want de nacht was toch een beetje kort. Ongeveer 3 kwartier geslapen en de rest van de reis muziek geluisterd en naar buiten gekeken. Onderweg nog gestopt op een parking (zoals in NL) en hier wat eten gekocht en het toilet bezocht. De bus zou tussen 2 en 3 aankomen in Ipoh en dat is wel nodig want in de Lonely Planet staat dat om 1500 de bus vertrekt naar onze eindbestemming van de dag, Tanah Rata. Zo rond 1400 zien we op de borden dat we er bijna geraken dus we zijn blij dat het niet heel erg uitgelopen is (zoals op de heen weg dus daar duurde het 3 uur langer....rara). Dit betekent dat we de volgende bus dus ruim halen.

1415 Aankomst Ipoh, bij toeval zag ik de busterminal toen we de stad binnen reden, want waar de bus nu stopt zie ik geen enkele bus. Dit kunstje flikken ze wel vaker en je wordt dus zodoende overal en nergens gedropt. Nogmaals vragen is dit Ipoh ja je moet er hier echt uit.  Een taxi chauffeur die komt naar ons toegelopen die wil ons wel brengen maar goed gelukkig wisten we waar we moesten zijn. 10 min later lopen we de busterminal op opzoek naar een kaartje voor de volgende bus.
1425 Tanah Rata, ja die verkopen we, hoelaat vertrekt die? om 1700 nee dat kan niet hij moet om 1500 vertrekken, nee die gaat niet om 1700........Volgend loket zelfde verhaal .......laatste loket ook hetzelfde verhaal. Dat is ff een tegenvaller kunnen we dus 2,5 uur wachten komen we waarschijnlijk in donker aan en we hebben geen accommodatie geregeld. Plan B dat is dus wachten maar we kunnen natuurlijk ook een taxi nemen. 150 ringit hij komt omlaag naar 120 ringit en daar blijft het bij (buskaartje kost 10 ringit pp). We voeren overleg en besluiten dat we het te duur vinden en dat we gaan wachten.
Er is een voordeel en dat is dat we tijd hebben om naar de wc te gaan, omdat we zo vroeg vertrokken sliepen mijn darmen zeg maar nog maar inmiddels zijn ze toch al een paar uur wakker. Ervaring leert dat busterminals niet de schoonste plekken zijn, er is geen mc donalds of starbucks dus nood breekt wet. Ik zal u details besparen, maar van al dat hangen boven het toilet heb ik wel wat meer buikspieren gekregen in deze landen, jeetje wat was dat ranzig zeg. Eerst trouwens nog een waterslang (die ze hier gebruiken ipv wc-papier) met m'n voet eruit getrapt die m'n voorganger had gebruikt en die hem in de wc had laten hangen.

1700 We gaan wachten bij de bussen onze bus is er nog niet 1705 onze bus is er nog steeds niet wel veel omgeroep in Bahasa maleisia (onverstaanbaar dus) 1710 naar de ticket office gelopen yes pipe (vijf) minutes ok dan wachten we nog even.
1718 De bus arriveert en wat voor een, wat me gelijk al opviel was het aantal waterflessen bij de chauffeur nou die drinkt wel veel water zeg! Plaatsje gezocht en wachten maar
1742 ja de bus vertrekt (42 min te laat ok ach het kan slechter, ja je verlegt grenzen op zo'n reis)
ik ben al weer snel vertrokken zo dat is wel weer ff lekker ongeveer een halfuur geslapen. Ondertussen is de bus al flink aan het klimmen en neemt de snelheid behoorlijk af en worden we aan alle kanten ingehaald. Het zou 2 uur duren dus we hebben nog ff.
1930 ondertussen zien we al aan de kilometer paaltjes dat het geen 2 uur gaat duren erg prettig....
1942 2 uur verder
1955 de bus stopt net na een heel steil stuk en de klep naast de bus chauffeur gaat open de damp beslaat direct alle voorste ruiten hmm.........Hier komen de waterflessen er wordt 6 liter water bijgevuld en al snel vertrekken we weer. gelukkig geen echte motorpech.
2005 de bus stopt weer, klep blijft dicht de bus chauffeur stapt wel uit .......
2010 in de tussentijd wij ons maar afvragen wat er aan de hand is maar niemand die snapte er iets van. Opeens komt er iemand in de bus change bus  change bus.......Ok nou dan pakken we de spullen maar. inmiddels was er dus achter ons een andere zelfde aftanse bus aangekomen en zijn we daar ingestapt. De reis gaat verder inmiddels al donker geworden. De hoop om in daglicht accommodatie te zoeken die waren we al een tijdje kwijt.
De kilometers worden minder we zijn met de laatste 10 bezig.

2030 aankomst Tanah Rata eindelijk. Is kijken hoe we een hostel gaan zoeken. Er komt een man van een hostel en die biedt gratis transport aan en we mogen kijken en dan beslissen. Kamerprijs 70 ringit. Bij aankomst bij de hill view in is het opeens 80 ringit geworden, er is hier een shoe off policy en daar heb ik helemaal geen moeite mee normaal maar nu ff niet. Franne is wel zo braaf en bekijkt de kamer alleen, bij terugkomst, shared bathroom op de gang. H'm dat is al weer een tijdje geleden zeg maar Japan (vanwege de kosten) overleg het is al laat we zijn moe en willen eigenlijk niet verder kijken. Toch besluiten we het niet te doen we kunnen altijd terugkomen, rugzakje op kaartje lp erbij eerst natuurlijk fout gelopen (kaartjes Lp willen weleens niet kloppen) maar dan toch het Fathers guesthouse gevonden boven op een klein bergje. Lekker grote rugzak en trappen lopen ik ga vast vooruit franne op d'r eigen tempo, als die vol zit dan hoeft ze niet helemaal naar boven. 2100 Gelukkig bij aankomst hebben ze plek alleen wel op een andere locatie, dus na een korte rondleiding in de hoofdaccommodatie het busje in en naar een nabij gelegen appartement in een huizenblok.
2110 Zo dat ziet er mooi uit huiskamer flatscreentje, koelkast en een super mooie kamer nou die doen we, 70 ringit. Spullen gedropt en snel terug naar de hoofdlocatie want de keuken die zou sluiten om 2130 en we hebben nogal honger.

Ze hebben pasta en tomatensoup en garlic bread nou daar hebben we wel zin in (4 mnd rijst en noodles achter de rug) hier hebben we dus goed gegeten en het smaakte voortreffelijk. Eerdere ervaringen in azie van westers eten zijn dat ze het leuk proberen maar meestal niet te vreten is maar deze man die kon dus echt wel koken, echt lekker.

Uiteindelijk tevreden met onze goede slaapplaats en de maagjes weer gevuld is deze dag dus weer voorbij gegaan maar wel een lange reisdag. We lopen terug naar het appartement en gaan lekker slapen.

Sam (en Franne)

1. Erik Deb en Fleurtje:
    22 februari 2011
    zo dat was een zwaar dagje zeg! pfff, word er bijna moe van als ik het lees! Zeg Sam was je niet toevallig ook nog jarig? Gefeliciteerd nog,( of ben ik dan veels telaat ?? ) en ik hoop dat jullie het weer naar je zin zullen hebben!
    Liefs Deb en ? ( en natuurlijk ) Erik en Fleur!
  2. Clarinda:
    22 februari 2011
    klinkt als een vermoeiend dagje, wel leuk(hoop ik) om de volgende ochtend te zien waar je nou eigenlijk bent uitgekomen!

liefs, Clarinda
  3. peter:
    26 februari 2011
    Hoe laat gingen jullie slapen? Ik heb het tijdstip niet kunnen vinden. Zal vast wel 22.. geweest zijn. (grapje)

In Melis gaat alles goed. Het is zelfs een beetje druk. Iedere keer staan er een paar van die mokkels voor de deur en dan mag ik van oma weer naar buiten.

Ik kan mij niet herinneren of dat in Vlissingen in het voorjaar ook zo (erg) is. Weten jullie dat? Of is alles door de tropische zon of regen uit jullie geheugen gewist?

Ok, binnenkort gaan jullie naar Afrika. Dan gaat het laatste deel van jullie wereldreis in. Ik wens jullie een prachtige reis en vergeet niet de groeten te doen aan mijn broeders en zusters.

een ferme lik van,
    Pierre
  4. Titia:
    28 februari 2011
    mooie dag! één om nooit te vergeten;-)
    maar gelukkig zijn jullie het gewend tegewoordig:-)

IJsland was erg mooi & leuk, maar ook weer superfijn om thuis te zijn bij ons kereltje (en in het Nederlandse weer....NOT - seriously het weer in IJsland is BETER!)