Afrika avonturen

14 april 2011 - Cape Town, Zuid-Afrika

hallo,

Voordat ik begin te vertellen over de laatste drie weken eerst nog bedankt voor alle leuke, lieve reacties en zeker die voor mijn verjaardag via e-mail (zelfs een zeer persoonlijke uitgebreide kaart, thanks loeverds ;) ), hyves, sms en deze site. De laatste tijd hebben we minder gereageerd op jullie reacties, maar dat was niet omdat we ze niet meer interessant vonden, maar omdat internet mega traag is en we al blij waren dat we onze mail konden lezen binnen de tijd die we hadden.

Na Vic Falls zijn we met de nieuwe groep op weg gegaan. Zoals toen al gezegd, al wel het gevoel dat de dynamiek zou veranderen en dat is ook zeker gebeurd. De lol die we de eerste trip hadden ook tijdens de lange reizen, was verdwenen. Daarvoor in de plaats kregen we een paar mensen die niet geinteresseerd waren in de reis (althans zo leek het, boek lezen tijdens game drive ?!?!?) en zeurde over van alles en nog wat. Gelukkig hadden we nog een paar gezellige mensen van de eerste groep en daar zijn we veel mee opgetrokken en daar trekken we in Kaapstad ook veel mee op en mogelijk zelfs de dagen die komen gaan omdat ze dezelfde route hebben. We zijn als eerste naar Botswana geweest waar we mijn verjaardag hebben gevierd. Dat was geweldig. 's Ochtends om vijf uur op, beetje jammer, maar Sam heeft voor me gezongen dus dat maakte en hoop goed. Toen tijdens de game drive 4 leeuwinnen gezien van zeer dichtbij, dat was echte een traktatie. En toen nog 's middags een hippo die op het grasveld van de lodge stond. Zelfs de staff stond foto's te maken dus dat was erg bijzonder. En 's avonds tijdens het eten kreeg ik een zeer mooie hoed op met zwart haar en bloemen en had de kok een taart voor ons gemaakt. Nou helemaal geweldig en tipsy ben ik mijn bedje ingegaan. De volgende dag hadden we voor het eerst super harde regen. Gelukkig stonden de tenten al toen het begon en hebben we de verjaardag van mijn 'zus' (een roodharige uit Ierland) gevierd. Gezien het regende hebben we een feestje op de truck gebouwd met muziek. Volgende dag was het tijd voor de highlight van Botswana, Okavanga Delta. Met een kleine ferry de rivier over en over een zeer hobbelige weg naar de Delta. Daar stonden de lokalen ons op te wachten en moesten we voor 1 nacht spullen pakken en gingen we in kleine boten (mokoro) naar ons eiland. Op dat eiland was niks, dus er werd een wc gemaakt door een diep gat te graven en daar boven een stoeltje te zetten met een gat erin. Een dekzeil schermde 1 gedeelte af, verder was het even vragen of er iemand op zat of zelf geluid maken als je iemand hoorde. Je raakt toch snel gewend aan dit soort dingen. Hetzelfde geldt inmiddels voor wc deuren die niet op slot kunnen. Tegenwoordig ben ik verbaasd als ze dat wel kunnen. We hebben die avond een sunset cruise gedaan in de kano's waar we met z'n tweeen in konden. We hebben hippo's gezien van een afstand maar ongeveer op ooghoogte, dat was wel spannend. Volgende ochtend gingen we naar een ander eiland waar meer faciliteiten waren en we heerlijk genoten hebben van een middagje vrij, beetje kletsen, spelletjes spelen, Sam heeft de kok gezelschap gehouden en kan nu chappati's maken (Afrikaanse tortilla's). De Delta was erg bijzonder doordat we met de kleine kano's door het mega heldere water gingen of zoals een reisgenoot zei 'Waarom maken ze zo'n mooi zwembad met krokodillen en hippo's erin, that makes no sense'  :).

Na Botswana zijn we naar Namibie gegaan. In Rundu (waar we foto's geupload hebben voor deze site) zijn we 2 nachten gebleven. De tweede nacht zijn we naar een concert gegaan van een Zuid Afrikaanse groep in een kerk. Dat was erg bijzonder en grappig om het Afrikaans te horen. Het was ook lekker om even het kampeer/truck gebeuren achter ons te laten en helemaal op te gaan in het leven van alle dag in het stadje Rundu. Op het eind bedankt zelfs de leadzanger nog onze reisgenote die dit had geinitieerd, erg grappig. Namibie is duidelijk verder ontwikkeld dan de andere landen die we hadden gezien. In het stadje waren grote supermarkten en meer dan 1. Een gambling house, wat betekend dat mensen geld hebben om dat daar te spenderen en voor ons zo goed als geen gehassle...heerlijk. Volgende dag zijn we bij de Bushmen geweest, nou en dat was leuk ;). Toen we aankwamen stond daar een jonge knul die even later terug kwam in bushmen kleren. Ik kan je vertellen dat stelt niet zo veel voor en de dames in de groep hebben genoten en bleven voornamelijk achter hem lopen ;) haha. Na een korte loop door de verzengde hitte (in Namibie hebben we overdag niets anders gehad dan tussen de 35 en 40 graden) kwamen we bij een paar hutten waar mannen en vrouwen en kinderen (zelfs een babytje van 2 weken oud). Ze zaten op de grond in bushmen kleren (lapje antilope, dus dit keer konden de mannen ook hun ogen uit kijken) en keken hun ogen uit naar de toeristen die zich om hen heen verzamelden met al die moderne kleren aan die dure camera's om hun nek en die blanke velletjes. Het was een rare voorstelling voor beide groepen denk ik. We kregen te zien hoe ze vuur maken en hoe ze overleven van de natuur. Water uit de boom drinken met een rietje van gras was erg bijzonder. We voelden ons erg vereerd dat we een kijkje mochten nemen in hun leven. Naderhand hebben we dan ook een ketting gekocht om hen te supporten, want het vermoeden is dat over 20 of zelfs 10 jaar de bushmen niet meer bestaan. Ze mogen bijvoorbeeld niet meer jagen en het moderne leven is voor de jeugd veel aantrekkelijker. Wat misschien begrijpelijk is, maar wel zonde dat zoiets verdwijnt. Oh ja en hun taal bevat heel veel klikken en dat is gewoon niet te kopieren. Het klikken wordt in dezelfde adem gedaan als de 'gewone' letters uitspreken. Erg onnatuurlijk, maar wel leuk om een keer te horen.

De volgende drie dagen stond Etosha national park op het programma. We wisten dat deze tijd van het jaar niet super is om game te spotten. Had ik trouwens al verteld over game drive en dat wij in het begin geen idee hadden wat het was; spelletjes doen tijdens het rondrijden??? Game betekent dieren waarop gejaagd wordt (voor wie het nog niet wist). We hebben mazzel gehad en zeer mooie dingen gezien tijdens de dagen in het National Park. We hebben zwarte rhino's van dichtbij gezien met twee giraffen die in spreidstand stonden te drinken en een leeuwin die de weg overstak. Dat was de eerste dag. De tweede dag begon geweldig met een leeuw en zwangere leeuwin met een redelijk verse dode zebra. We waren op ongeveer 30 meter afstand en we konden het gat aan de achterkant van de zebra zien zitten. De leeuwin begon ook nog een beetje aan het hoofd te trekken en sleepte de zebra voort. Zeer indrukwekkend. Na 20 min, denk ik, ging het mannetje naar de andere kant van de weg en liep naar hun tweede prooi. Dat blijkt erg zelden voor te komen dat ze 2 prooien hebben. Deze was veel verder weg, maar met de verrekijker konden we zien hoe hij al draaiend en kerend zebra happen nam. Iedereen was door het dolle dat we dit konden meemaken. Zelfde onze toerleider was verbaasd dit allemaal te zien. Daarna kregen we nog een traktatie want achter een struik langs de weg lagen 4 leeuwinnen, dat was echt 5 a 6 meter (volgens mij hebben we daarvan een foto geplaatst). En als toetje kregen we de volgende dag een mega olifant die op de weg stond en zichzelf met modder aan het besproeien was en daarna onze kant op kwam, maar tien meter voor de truck de bossen in ging.'s Avonds hebben we de meest romantische slaapplaats ever gehad. Een aantal van ons hadden de keus gemaakt niet in de tent te slapen, maar op de.......rots. Met de sterrenhemel boven ons zijn we heerlijk in slaap gevallen in onze slaapzak. De volgende ochtend werden we gewekt door een schitterende zonsopgang. Een ervaring om nooit te vergeten en ik had er zo nog twee nachten willen slapen.

Daarna was het tijd voor wat ontspanning. Na honderden stinkende zeehonden van heel dichtbij (1 meter) gezien te hebben, zijn we naar Swakopmund gegaan waar we drie dagen in een huisje zaten en geen programma hadden. De eerste 2 avonden hebben we met een aantal lekker zelf gekookt. De rest van de dagen hebben we dit bijzondere stadje in het midden van de woestijn bekeken en lekker uitgeslapen (dat was wel lekker na weken van vroeg op). Ook nog een filmpje gepakt met z'n tweeen wat een ultieme ontstresser was en we 's avonds relaxed konden eten in de populairste tent van de stad. heerlijk vis gegeten tijdens kaarslicht, omdat de generator uitviel :).

De reis gaat nog even door voordat we in Kaapstad zijn, maar we gaan zo eten met een aantal reisgenoten, dus ik hou het hierbij. Ik hoop morgen nog even tijd te hebben om de laatste week te beschrijven. Morgen halen we onze huurauto op en gaan we het laatste gedeelte van de reis in :(

Eet smakelijk

1. Marije:
    14 april 2011
    Wow wow wow!! Prachtig weer allemaal! Helaas weer bijna voorbij, de tijd is echt onwijs snel gegaan! Geniet nog even van de laatste tijd en we zien jullie alweer snel!

xx Marije
  2. Josanne:
    Hey Afrikanen!

Dacht dat ik niet meer jaloerser kon worden, maar het is gelukt hoor! Super mooi verhaal weer. Gewoon nog ff genieten, niet te veel af tellen.

Liefs Josan
  3. Erik Deb en Fleurtje:
    14 april 2011
    Wat een verhaal weer! we zeiden gister nog etegn elkaar ze komen weer bijna terug wat is dat snel gegaan! Geniet nog lekker van jullie reis en we zien horen spreken elkaar gauw! we blijven jullie volgen!
    Liefs Erik Deb Fleur en de beeb! ( zijn alweer over de helft in de zwangerschap!)
  4. Jules en Janneke:
    14 april 2011
    Echt gaaf wat jullie daar allemaal zien en meemaken! Geniet van de laatste tijd!
    Liefs Jules en Janneke
  5. Titia:
    16 april 2011
    ik vroeg me dus de hele tijd al af wat "game" drive betekent! dank voor uitleg;-)
    Veel plezier nog jullie laatste daagjes! tot vlug (das leuk om te schrijven:-))