Jambo Africa

27 februari 2011 - Nairobi, Kenia

Hallo lezers,

We zijn er! Nu al weer de derde dag in het grote, gevaarlijke, avontuurlijke Afrika. Om precies te zijn in Nairobi. Deze stad staat niet heel vriendelijk aangeschreven, maar op onze verkenningstochten buiten de veilige hekken van het hostel hebben we er weinig van meegekregen. We voelden ons niet bedreigd of erg bekeken, maar toch blijft het wel spannend als je weet wat er kan gebeuren. Twee keer kwam er een 'student' naar ons toe met een lulverhaal en dat hebben we snel afgekapt, omdat we inmiddels hadden gelezen hoe ze hier toeristen geld aftroggelen. Bij het geldpinnen staan overal gewapende mannetjes, dus dat kan ook redelijk veilig gebeuren. Door dit soort voorzorgsmaatregelen, het hek bijvoorbeeld om ons hostel, maar ook andere hotels, huizen en appartementencomplexen, zie je dat (on)veiligheid een groot issue is. Nairobi wordt door lokalen ook wel Nairobbery genoemd :).

De vlucht hierheen was de ergste die er tussen zat. Om 20.00 vlogen we vanaf Kuala Lumpur om 1.10 KL tijd en 22.40 lokale tijd in Mumbai vanwaar we om 04.10 naar Nairobi vlogen waar we lokale tijd 07.25 aankwamen. Er leek nog bijna een kink in de kabel te komen toen werd gezegd dat we niet werden toegelaten op de vlucht, omdat we geen visa hebben. Maar met het laten zien van een onward ticket was het snel gepiept. Na aankomst eerst lekker ontbeten nog even de ogen een paar uurtjes dicht gedaan en toen Nairobi in. 's Avonds gewoon lekker tussen de veilige muren van het hostel gebleven. Gisteren hebben we ons toch weer naar buiten gesleept, we waren nog steeds wat moe, en het Nationaal Museum bezocht. Dat was zeker de moeite waard. We hebben alvast wat achtergrondinformatie over de dieren gekregen en wat geschiedenisles over Kenya.

Het weer is niet zoals we hadden verwacht regenachtig, maar gewoon lekker warm. Het is niet zo warm als in Langkawi en de luchtvochtigheid is hier lager en er staat een lekkere koele wind. Goed uit te houden dus en 's avonds koelt het af naar een graad of 15 dus broeken en truien aan :) Dan zijn we toch weer blij dat we de warme kleding bij ons hebben al zijn ze niet vaak uit de backpack geweest. Met sommige dingen ben je gewoon erg blij al gebruik je het maar een paar keer, het muskietennet is er daar een van. We zijn al erg gewend aan het warme weer, dus ben benieuwd hoe dat straks in Nederland is.

De dag voordat we naar Afrika zouden vliegen, hoorden we al een nieuw stel in het appartement, Tanah Rata, over Afrika praten. Mooi dachten we, die moeten we even wat inside information vragen. Wat bleek nou, toeval bestaat niet zeggen ze ;), dat ze exact dezelfde reis hebben gemaakt en ook nog bij dezelfde touroperator. We hebben ze dus onderworpen aan een kruisverhoor en we kregen er alleen maar meer zin in. We hebben wat handige tips meegekregen, aan de linkerkant van de bus zitten, wasknijpers meenemen en een tweede hoofdlampje aangeschaft. We zijn er klaar voor. Vanavond hebben we onze eerste meeting en morgenochtend vertrekken we. Ik voel me net een klein kind dat nog een nachtje moet slapen voor d'r verjaardag....heerlijk.

In Tanah Rata hebben we trouwens nog een tour gedaan. Wat erg interessant om te zien was, waren de theeplantages. Heuvels vol met lage struiken gescheiden door looppaden. We hebben veel geleerd, waaronder dat een Nederlander ervoor gezorgd heeft dat thee wereldwijd bekend werd en zich niet heeft beperkt tot China en Myanmar (waar de thee oorspronkelijk vandaan komt). Die Nederlanders toch, klein land, groot volk haha. We hebben een mossy forest gezien met zoals te verwachten vol met mos. Zelfs zo erg dat als je heen een weer sprong de grond mee bewoog, wat we uiteraard meerdere malen moesten uitproberen :). Ook een insectentuin stond op het programma met allerlei bijzonder beesten die je ook vast mocht houden. Geen slangen dit keer, maar wandelende takken en niet de lullige dingetjes die wij vroeger hadden, maar gewoon 30 cm lang.

We hopen dat we jullie onderweg ook regelmatig op de hoogte kunnen houden, maar ik vrees dat dat moeilijk gaat worden. Ach dan hebben we nog iets om te vertellen als we terug zijn.

Oh ja, al weer een tijdje geleden had ik beloofd nog ergens terug op te komen...wie er in onze omgeving zwanger is..........we worden OOM en TANTE!!!!!!!!!!!!! We zijn heel blij met deze nieuwe verworven status. We zijn al aan het brainstormen hoe we deze rol gaan invullen haha. Voor de duidelijkheid: Sam zijn zus is zwanger.

lieve lezers ik hoop jullie snel meer over Afrika te vertellen, want volgens mij kijken jullie daar ook naaruit.

p.s. Bedankt nog voor de felicitaties.

Josanne: Ik zie Frank al helemaal staan daar op het strand, pancake bakken, kletsen met de toeristenen voetjes in het zand. :) En het aantal boeken valt mee, een stuk of 6

Mireille: We hebben ook echt met z'n 4en op de brommer gereden :)

1. Josanne:
    Hey Afrikanen,

Wat gaat de tijd toch snel, ineens zijn jullie al weer aan deel 2 begonnen. Geniet er van en doe voorzichtig!!

X Josan
  2. Marije:
    27 februari 2011
    Klinkt weer goed hoor allemaal!
    Super gefeliciteerd met het aankomende oom- en tante-schap!! Super leuk!!
    Hier is het maar koud en veel regen...dus geniet lekker van de warmte daar!

x Marije
  3. Bogaards Jacko:
    Hallo reizigers

wat een ongeloofelijke mooie verhalen. wat hebben jullie mooie herrinneringen om later op terug te kijken. het gaat nu al wel een beetje opschieten met jullie vakantie.nog heel veel plezier de komende dagen. wat geweldig nieuws dat jullie oom en tante gaan worden,gefeliciteerd.weer iets om naar uit te kijken als jullie terug zijn in nederland.

Groetjes
    Jacko Bianca Linda Thomas
  4. Erik Deb en Fleurtje:
    27 februari 2011
    Van harteGefeliciteerd, met het oom en tante worden! leuk hoor!!
    Ik had jullie bij het logje van een typische reisdag ook een geheimpje proberen te vertellen maar denk niet dat het opgevallen is, ik had geschreven Deb en ? en natuurlijk Erik en Fleur, het vraagteken staat voor de baby in mijn buik, want ook wij zijn zwanger! Fleur krijgt een broertje of zusje:)
    Dus als jullie terug komen zien je mij ook met een dikke buik!
    Geniet van jullie laatste avonturen over een paar weken zijn jullie weer terug!

Liefs van ons
  5. Kees:
    28 februari 2011
    Hoi Sam en Franne,

Het ziet er allemaal weer mooi uit en het toekomst perspectief ziet er ook goed uit ik hoop dat jullie weer een geweldige tijd gaan door maken. en Franne pas op voor de wilde dieren.
    groeten Kees
  6. Titia:
    28 februari 2011
    HOERA! ze zijn in Afrika!
    Superleuk en ook voor ons (dat jullie over niet-al-te-lange-tijd) weer terugkomen (of spreek ik voor mezelf;-))
    Tijd gaat superrap. Dan kunnen jullie dan ook ns babies gaan maken, naast dat oom en tanteschap (wel lusten geen lasten! ook heel interessant;-)!)
    Ik hoop dat we tussendoor nog een verhaaltje horen; maar internetcafés zullen wel niet dik bezaaid zijn in de bush bush. Kees zegt pas op voor de wilde dieren; ik zeg pas op voor de muggen;-)! liefs Ties met enorme buik inmiddels;-)