paradijs

29 januari 2011 - Puerto Princesa, Filipijnen

allo,

Oh jongens wat is het hier mooi en tegelijkertijd arm en bouwvallig. Na drie heerlijk luxe dagen in Coron zijn we met de boot naar een ander eiland van Palawan gegaan naar het plaatsje El Nido. Het zou een bootrit worden van 8 uur. Tegenwoordig draaien we daar onze hand niet meer voor om, mocht het dit keer toch wel erg waaien waardoor de boot toch rake klappen met het water maakte en redelijk wat krakend-hout-geluiden produceerde. Het was zelfs zo dat m'n eigen zeeman het niet erg vond om terug te gaan....hmmm dan is het echt niet goed. Na tweederde van de rit was het meete waterhosen wel klaar en werd de zee kalmer.

El Nido is een kleine plaats geklemd tussen limestone rotsen en een baai. Omdat het niet zo groot was, hadden we snel een onderkomen gevonden. Hou je vast. Een cottage met veranda aan het strand en de afstand tussen ons bed en de golven waren ongeveer tien meter (ja je leest het goed, 10 meter). Dus wij vielen in slaap met het geluid van de golven. Voordat we dat deden, hebben we eerst romantisch gedinerd OP het strand met live music. Nou we konden ons geluk niet op. De volgende dag hebben we beetje gezwommen, gewandeld en geslapen. En 's avonds de lekkerste vis ooit gegeten, wauw dat was voortreffelijk. Toen was het tijd voor wat actie en hadden we een tour geboekt. Het dorpje bestaat maar uit 7 straten maar ik geloof wel 50 touroperators en allemaal verkochten ze tour A, B, C of D of 1,2,3 of 4 en ze waren exact hetzelfde en voor dezelfde prijs. Dat laatste was makkelijk, want geen geonderhandel over prijzen, maar gewoon bij de eerste de beste binnen lopen. Met nog wat andere toeristen de volgende dag in een iets wat klein bootje. Ook hier hadden we het geluk dat er wind stond...not want we hoefden de boot niet uit om nat te worden. Echt hele golven spoelde over de boot heen. En omdat contactlenzen en zout water niet echt een optie zijn, had ik maar mijn duikbril opgezet. Tot hilariteit van mijn medepassagiers en van andere boten. Maar ik kon tenminste wel de golven aanzien komen, niet dat het veel hielp hoor haha. De tour was erg mooi. Op een schitterend bounty beach geluncht (samen met nog 40 toeristen, maar die hebben we gewoon weggedacht). We hebben heerlijk gesnorkeld met vissen die graag hapjes van je benen wilde nemen en geloof me dat voelt niet heel prettig). Toen we eind van de middag weer terug waren, deed Sam nog een merkwaardige ontdekking. Wat bleek nou, onze kapitein had iets meer tenen dan wij heben. Sam had het wel tien keer nageteld, voordat hij mij erop wees. De kapitein zag het en liet ook nog trots zijn extra vinger zien. In totaal had hij 23 tenen/vingers en hij vertelde dat dit hem had geholpen bij professioneel zwemmen.

Volgende dag (gisteren) was het helaas op tijd om te gaan. Een 6 uur durende busrit bracht ons naar Puerto Princessa. Helaas had Sam wat verkeerds gegeten en we hebben twee noodstoppen moeten maken. Hij was blij toen we er waren en ik trouwens ook want ze rijden hier ook als gekken.

Vandaag hebben we meteen weer een tour gedaan, want morgen vliegen we naar Singapore. Een rivier in een grot of een grot met een river...nou ja in ieder geval zijn we met een bootje en een grappige gids de grot ingegaan. Het was erg bijzonder om al die formaties en kleuren van stenen te zien.

Hier op Palawan is het schitterend. De natuur is zo mooi, palmbomen, witte stranden en blauw/groene zee. Het is alleen dat als je je omdraait je huizen van palmbladeren en golfplaten ziet. Nergens zit structuur in en alles wordt naast boven en achter elkaar gebouwd. Kinderen die spelen met een krab aan een touwtje, een tol en een fietsband die met een stokje voortgeduwd wordt. Niks is schoon, overal is stof en afval. Morgen gaan we naar Singapore en daar gaan we weer wat meer Westerse wereld zien. Op zich kijken we daar wel een beetje naar uit, want het kost wel energie om in deze compleet andere wereld te leven. Maar je waardeert wel meer wat je in Nederland hebt.

Dit was het weer voor vandaag tot volgende keer.

p.s. bedankt voor alle lieve berichtes. Heeft me goed gedaan. Het gaat trouwens goed met me, niks wat met een middagdutje niet op te lossen is.

Peter G. Ik zag je berichtje pas een paar dagen geleden. Leuk dat meeleest. Wat afleiding van de dagelijkse werkrompslomp ;)

Jannet:Wat leuk dat je ook gaat reizen. Als je tips wilt, laat een bericht achter op hyves dan stuur ik je m'n emailadres.

Pierre: Oh sorry lieverd, ik wilde je niet ongerust maken. Maar alles is weer goed met het vrouwtje. We zijn op de helft. Over een maand gaan we je grote broers en zussen in Afrika opzoeken. Ik zal ze de groeten doen. Was trouwens wel leuk geweest als je me had kunnen opzoeken in het ziekenhuis. Had je lekker een hele dag bij me op bed kunnen liggen. Zeg maar tegen opa dat kaartjes verleden tijd is en internet helemaal hot. Geef opa sowieso maar een knuffel ;)

Janny en Huub: Leuk dat jullie oma onze verhalen heb laten lezen en de foto's. Met jullie verder alles goed?

Kees: Vo mien is da erremeus nog we te verstaen, mah vo Sam was't net filipijns haha

Peter B: tot over een paar dagen in Singapore. Gaaf dat we elkaar daar treffen

1. Josanne:
    JALOERS!!!!!!!!!!!!
  2. Erik Deb en Fleurtje:
    29 januari 2011
    Wat een prachtig verhaal weer, vooral die palmbomen en witte stranden klinkt geweldig! Fijn dat het weer goed met je gaat Fran, en we hopen dat ook Sam weer beter is na de noodstop, je maken een boel mee, en het is erg leuk om dat te lezen!
    Nog 2,5 week dan hebben we hier Feest en word ons Fleurtje 3 jaar! Geniet lekker daar en we blijven jullie volgen!
  3. Danny en Maja:
    29 januari 2011
    Sam weer opgeknapt?? Wisselen jullie elkaar af hahahha...
    Nee fijn dat jullie zo genieten...

Veel plezier in Singapoor..

LIefs
    Danny, Maja, Dylan en Jaimy
  4. Titia:
    30 januari 2011
    Dát moet er leuk hebben uitgezien; jij met een duikbril op in die boot én op de koop toe een buitenaardse kapitein;-)
    mooie verhalen! klinkt errug om jaloers-op-te-zijn!

Gisteren hier het loodsenfeest gehad, Hein heeft de sterren van de wereld gespeeld in de cabaret voorstelling; tot hilariteit van vooral de betreffende FLP-er die werd nagedaan (voor Sam: Paulus van Nes). Het was een mooie avond.
    Liefs!
  5. Kees:
    31 januari 2011
    He Franne,
    Je maak weer wat mee
    gelukkig ben je weer beter en is de storm gaan liggen
    weer een mooi verhaal ik hoop dat je reis verder zonder obstakels gaat en dat je met volle teugen mag genieten samen met Sam en met dat erremues komt het wel goed. je hebt ook de groeten van Peter Geldof
    groeten Kees
  6. Patricia:
    1 februari 2011
    Wat leuk dat jullie kennis hebben gemaakt met kapitein Ortega!
    Singapore is wel ietsje schoner dan de Filipijnen;-)
    Veel plezier en de groeten aan Mirthje komend weekend.