Laos

25 november 2010 - Vientiane, Laos

Hello,

Inmiddels al weer de derde dag in Laos en vanavond gaan we alweer naar de tweede stad in dit land. We zijn al aardig geintegreerd al zeggen we het zelf, maar daarover straks meer. Eerst nog onze laid-back avonturen in Nong Khai.

In ons guesthouse Mut Mee konden we heerlijk relaxen in de zeer mooie tuin uitkijkend over de Mekong rivier. Met een restaurant erbij voor ontbijt, lunch en dinner en hangmatten was er eigenlijk weinig reden om iets te ondernemen, dus dat hebben we ook niet gedaan :). Na drie weken redelijk intensieve sightseeings vonden we dat we wel even mochten chillen. Gelukkig was er een nationale feestdag en hebben we zowel vrijdag als zaterdagavond genoten van de plaatselijke muziek en entertainment. Dit hebben we samen met een ander Nederlands stel gedaan, Myrte en Tim, die we hadden leren kennen. Vrijdag konden we genieten van een soort Thaise idols. Naast een jury speelde ook het publiek een grote rol door voor 20 Baht (50 cent) een roos te kopen en te geven aan een van de deelnemers. Op een gegeven moment ging de presentator over in gebrekkig Engels...buy rose 20 Baht, happy Nong Khai..of zoiets. Dus wij ook maar een roos gekocht en onder applaus hebben Myrte en ik een roos aan een van de deelnemers gegeven. Het grappige aan dit geheel is dat die rozen na enige tijd worden ingeleverd door de deelnemers en......weer terug worden gezet in de emmer om weer te verkopen hahaha wat een bak. Ik zag het nog niet voor me dat zoiets in Nederland gebeurd. Na redelijk wat Chang bier huiswaarts gekeerd (nog geen minuut lopen) en met oordoppen onder het muskietennet op een plank met laken erover proberen te slapen. Helaas lukte dit maar half. Volgende dag gewoon weer in de hangmat boekje lezen en heb ik nog ter ere van het festival een Kratong gemaakt. De feestdag was ter ere van de regen en voor een goede oogst. Mensen maken die dag of kopen dan een 'mandje' gemaakt van bananenbladeren, bloemen en een kaarsje. Volgende keer probeer ik een foto mee te sturen ter verduidelijking. Maar ik ben dus heerlijk crea bea geweest. 's Avonds  kon je de Kratong met de aangestoken kaars mee laten drijven op de rivier. Dit was een schitterend gezicht. En in de lucht gingen de Chinese balonnen met grote getalen omhoog wat een mooi beeld opleverde. Sommige bleven echter hangen in een boom, maar geen drama's gelukkig. En die avond was er een miss verkiezing. Samen met Myrte en Tim hebben we toch lang gediscussieerd wie nu man was en wie nu een vrouw. We weten het nog steeds niet. Het geheel was iig erg hilarisch, want de lokale bevolking heeft zitten schaterlachen, dan is het zeker jammer dat je de taal niet spreekt. Maar lachen om het lachen is ook leuk. Op maandag vonden we dat er toch actie in de tent moest komen, dus hup op de fiets (in het warme weer) en met een gebrekkige kaart (ja weer; zie Japan) onderweg. Het eerste doel was een sculpturenpark. Erg knap hoe dat gemaakt is, zeker omdat sommigen erg hoog waren. Na 20 minuten wel gezien en nog even verder fietsen. Het landschap was mooi. Onderweg nog een cola gedronken waar puppy's rondliepen met de naam Lady Gaga en Paris Hilton :) 's Avonds hebben we heerlijk gegeten net als die andere dagen daar. Voornamelijk Thais, dus rijst, sweet en sour vegetables, curry en mijn nieuwe liefde Tom Yam soep.

Op dinsdag hebben we de tassen weer ingepakt, die een stuk lichter zijn omdat we een paar kilo in Bangkok hebben achtergelaten, wat erg prettig aanvoelt. Hup TukTuk in, uitgestempeld in Thailand, bus in over de Friendship Bridge, arrivalform ingevuld, pasfoto erbij en tada visa voor Laos. Met bus 14 naar Vientiane onze volgende bestemming. Na wat zoekwerk een hostel gevonden (dank Myrte en Tim). Nog even naar de Arc de Triomphe, maar dan verlaotiaant dus met allerlei sierwerkjes en dergelijke. Het grappige is dat deze gemaakt is van beton geschonken door de Amerikanen voor een luchthaven. Expats noemen het ook wel de verticale landingsbaan. In Laos vind je nog veel Franse invloeden terug, dus heerlijke baquetjes en franse frietjes....en heel veel Fransen. Waar je ze in andere werelddelen toch minder ziet...hmmmm. Veel laotianen spreken ook Frans, zeker de oude generatie.

En toen vonden we het tijd om onszelf te vervoeren op Aziatische wijze...op de brommert hahaha. Na wat zoekwerk een goede gevonden. Ondanks mijn scooterervaring ging Sam rijden. Allemaal geen probleem alleen no automatic....hmmm ok dsy maakte het wel iets spannender. Dus Sam maar eerst even rondje zonder mij ;). Daarna de helm op, ja lieve ouders we blijven voorzichtig, en toen tussendoor het verkeer richting??????? want ook hier geen goede kaart. Met de Mekong aan ons rechterkant zijn we gaan rijden en het groene platteland gezien. Tot nu toe een van de mooiste dagen die we gehad hebben. Zo mooi om te zien hoe de mensen leven en het landschap aan je voorbij te zien trekken. Sam kreeg het brommeren snel onder de knie en heeft ons veilig eind van de dag weer in Vientiane afgezet. Onderweg hebben we nog bij de lokalen noodlesoep gegeten waar niet zij maar meer wij de attractie waren. Deze mooie dag hebben we afgerond met een zalig diner.

Zoals jullie lezen, hebben we het nog steeds naar ons zin. De ervaring is geweldig. Uiteraard heb je er dagen of uren tussen zitten dat je even geen zin hebt om weer te bedenken wat je nu weer moet gaan doen, maar dat hoort erbij.

Vanavond gaan we met de nachtbus naar Luang Prabang meer in het noorden van Laos.

liefs

p.s. Maaike wel liedje moest je zingen...kan ik me er een voorstelling van maken en een grote smile opzetten. Het is wat anders dan een polonaise met 30 kinderen achter je aan :)

p.s. 2: Titia haha die Hein die heeft het snel door zeg. Super grappig. Goed te horen dat het goed gaat.

1. Erik Deb en Fleurtje:
    25 november 2010
    Lieve Sam en Franne, wat fijn om telezen dat jullie het naar je zin hebben er genieten, we waren even een beetje druk maar ben nu weer bijgelezen, zoals meer schrijven is het hier koud, er viel gisteravond zelfs al natte Sneeuw! en Erik zei vanmorgen toen ie van zijn nachtdienst kwam brr het is koud, nou als hij dat zegt is het ook echt koud!
    Have Fun, ik ga met Fleur naar de sinterklaas in de supermarkt kijken, ze vind alles geweldig leuk!

Dikke kussen Erik Deb en Fleurtje
  2. Janny en Huub:
    25 november 2010
    Hoi Franne en Sam goed te lezen dat alles naar wens gaat en van alle mooie dingen kunt genieten.Aan de buren,ook thais zullen we vragen wat May ton soep is, misschien krijgen we wel een recept. Veel plezier samen en we blijven jullie volgen liefs jannie en Huub
  3. Bogaards Jacko:
    Sam en Franne

zo te lezen hebben jullie het reuze naar jullie zin,het weer is hier niet veel soeps veel regen en koud.volgende week gaat jacko weer varen en met
    de sinterklaas is hij vrij, wat wij samen met mijn schoonzusje en broertje vieren en natuurlijk komt zwarte piet ook nog langs.daarna kunnen we weer al af gaan tellen voor het nieuwe jaar.

groetjes jacko Bianca
    Linda en Thomas
  4. Clarinda:
    28 november 2010
    Hi Franne en Sam!

Wat leuk om jullie reisverhalen te lezen! Ik reageer niet altijd, maar geniet er wel van, hoor. Ondertussen zitten Martijn en ik hier aan de warme chocolademelk met slagroom.
    Vannacht was het min 5, dus de winter is in Nederland begonnen. Dat even ter info!

xx, Clarinda