Kyoto

13 november 2010 - Kyoto, Japan

Hallo,

Gisteren gearriveerd in Kyoto na een lange reis van bijna zeven uur in verschillende stoptreinen. Maar het was het waard. Kyoto is een zeer interessante stad. Eerst nog even vrijdagochtend in Hiroshima, waar we een tour hebben gehad in de Mazda fabriek.

Om tien uur verzamelen (aangezien we daarna meteen doorgingen, met backpack en al. Gelukkig hadden ze daar lockers). Met de bus naar de fabriek over een eigen brug en langs een eigen energiecentrale. Het is een supergroot terrein in de stad van Hiroshima zelf. We begonnen in het museum waar we vriendelijk begroet werden door vijf Japanse dames in witte pakjes (Sam was al weer happy). Nadat een korte introductie, werden we meegenomen in een stuk geschiedenis en konden we alle oude auto's zien. Zaten een paar mooie tussen. Toen nog wat info over de motor...een rotary engine (dus geen verticale zuigers, jullie snappen dat deze info van Sam komt :) ). Dit is een driehoek die ronddraait in een cirkel en hier vindt de injectie en verbranding plaats. Toen kwam het hoogtepunt en mochten we de assembly line zien, dus waar de auto's in elkaar worden gezet. Dat was aardig indrukwekkend, zeker met al die robot's. Je verwacht dat ze een set doen van dezelfde auto's en dan overstappen op een ander type, maar not. Alle types en kleuren lopen door elkaar heen en de computers weten wanneer welke auto klaar staat om bijvoorbeeld de goede kleur bovenkant erop te doen. Ook de lijmmachine voor de ramen wist welk raam er lag om de juiste vorm lijm erop te doen. Al met al waren we aardig onder de indruk. Er werken 22.000 mensen op deze site alleen en maken 4.000 auto's per dag en per auto duurt het 15 uur. Ze hebben ook een eigen ziekenhuis en woningen voor single workers. En meerdere eigen havens. Als laatste mochten we nog een blik werpen op de auto's van de toekomst. Hybrides en zeer futuristisch. Ik probeer zo nog een foto up te loaden.

Vervolgens de zeven uur schitterende reis naar Tokyo. Het was spitst tussen Osaka en Kyoto en jeetje wat een mensen zeg. Maar allemaal netjes in de rij voor de deur en geen gedring. Geen lawaai van bellendepratende mensen, maar gewoon lezend of sms'end. We waren wel blij dat we om zeven uur 's avonds het station hadden bereikt en volgens de aanwijzingen op tien minuten van het hostel zaten. Helaas hadden we geen routebeschrijving naar het hostel, dus op aanwijzingen zijn we gaan lopen....nou dat hebben we geweten. Een uur later waren we er eindelijk. Bleek later dat de eerste ons geheel de verkeerde kant op had gestuurd. Beetje jammer. Het is een nieuw hostel en erg gezellig. We hebben een kleine kamer met een stapelbed. De living is erg gezellig waar veel mensen lekker aan chillen zijn.

Vanmorgen hebben we uitgeslapen en waren rond half tien eruit. Na een ontbijtje met een eitje de stad ingegaan. Tokyo is meer wat we van Japan hadden verwacht. Veel meer lage gebouwen en bredere straten. Het is hier wel drukker mbt auto's en mensen...en het is ook nog zaterdag, dus je kon hier letterlijk over de koppen lopen. Gelukkig steekt Sam er wat bovenuit en kon ik hem gemakkelijk tussen de mensenmassa terug vinden. We hebben enkele Shrine's gezien, sushi gegeten en nog naar een schitterind park waar de bladeren mooie herfstkleuren hebben. Mam je zou het geweldig vinden, ook hier probeer ik een foto van te uploaden. Japan staat bekend om deze periode voor zijn herfstbladeren en in de lente voor de cherry blossom.

En we hebben weer een technisch hoogstandje. Sam dacht eerst dat hij een taxichauffeurs had gezien met een hele lange arm, aangezien de linkerachterdeur open ging terwijl de chauffeur rechtsvoor zat. Blijkt dus dat ze de deuren met een knopje kunnen bedienen, super handig dat wij dat nog niet bedacht hebben. Mensen die uit de taxi stappen doen de deur dus ook niet dicht. En nog maar eentje. Auto's parkeren doen ze hier vaak in een parkeertoren. Je rijdt je auto er in en met een lift gaat deze omhoog, zodat er een ander in kan. Vaak is er ook niet veel ruimte om te draaien, dus hebben ze daar ook iets voor uitgevonden. Een automatisch draaischijf. Je rijdt je auto achterstevoren uit de toren op de draaischijf en de liftboy laat de draai 180 graden draaien en je rijdt vooruit de straat op. haha nou isn't it amazing?

Het is jammer dat we niet meer dagen hebben in Tokyo. Het is voor mij de eerste stad in Japan die me echt aanspreekt. Hiroshima was trouwens ook wel een mooie stad, rustiger en bredere straten. Verder was het museum over de atoombom erg indrukwekkend. Je weet het wel, maar als je er dan echt ben en de impact kan zien via foto's wordt het toch anders. 2 km om het epicentrum heen was gewoon verwoest. Er waren maar een paar gebouwen die nog gedeeltelijk stonden. In totaal zijn zo'n 200.000 mensen overleden. Ik geloof 120.000 direct en anderen later. Nooit beseft wat een atoombom kan aanrichten. Je zag ook tekeningen van overlevenden waar duidelijk werd dat de huid van de mensen een soort gesmolten was....zo eng. Sowieso waren ook de foto's van mensen met allerlei wonden vreselijk om te zien. In het Memorial Park is ook een standbeeld voor kinderen opgericht ter nagedachtenis van een meisje dat op 11 jarige leeftijd is overleden aan leukemie als gevolg van de bom. Ze was begonnen met het vouwen van 1000 kraanvogels en dacht dat als ze dat zou halen, ze beter zou worden. Helaas is ze voor die tijd overleden en hebben haar klasgenootjes de rest gevouwen. Vandaag de dag brengen nog vele schoolkinderen van over het heel land gevouwen vogels in allerlei kleuren en vormen. We hebben daar even staan kijken en minstens drie scholen gezien. Elke school heeft ook een gedicht of lied dat ze daar opvoeren. Vond het best emotioneel.

liefs

p.s. we gaan zo proberen nog wat foto's te uploaden

1. Titia:
    13 november 2010
    mooi verhaal weer! met mooie foto's! Vooral die "Peace" van Sam doet ut um;-)
    liefs vanuit een heerlijke 7 gr BRRRRRR
  2. Mirthe:
    13 november 2010
    Pssst, ik moest ff in de atlas spieken hoe ver alles ook alweer uit elkaar ligt hoor...Tokyo, Osaka, Kyoto. Topografie is nooit mijn sterkste vak geweest. En Sam dus helemaal happy om door chickies in witte pakkies in de Mazda toko begroet te worden? hihi. Mazda, WOII verleden, futuristische technologische hoogstandjes, mooie herfstkleuren...komt Japan zeker aardig overeen met het algemene beeld dat wordt geschetst? Klinkt iig allemaal super! x
  3. Alle Fockema:
    14 november 2010
    Super leuk om alles te lezen over Japan. Heb inderdaad het idee dat het niet te vergelijken is met een ander land. Erg uniek dat iedereen zo beschaafd-vriendelijk is en dat ze qua technologie zo ver vooruit zijn. Voor jullie nog 2 dagen en dan zit Japan er op! Denk dat Thailand totaal anders gaat worden. Verder hier alles ok, ga dinsdag weer varen en ben nog steeds rookvrij. Geniet er van en erg leuk dat jullie je ervaringen met ons delen!
    Groetjes Alle