Arigato Japan, Hello Bangkok

17 november 2010 - Bangkok, Thailand

Hallo allemaal,

Het voelt alsof deel 1 van onze reis is afgesloten en deel 2 is begonnen met het arriveren in Bangkok. En mensen wat een verschil met Japan. Jas versus korte broek, veilig versus op je spullen passen, schoon versus vies, niet te verstaan versus ze spreken redelijk engels en toch wat onwenning versus we voelen ons thuis. Heel raar maar we hebben allebei het 'nu begint onze trip echt' -gevoel. Alsof Japan een soort proloog was, die we absoluut niet hadden willen missen.

Nog even terug naar waar we gebleven waren: Kyoto. Eigenlijk valt daar niet heel veel meer over te vertellen dan dat we het rustig aan hebben gedaan en we merkte dat we eigenijk best moe waren. We hebben dus beetje uitgeslapen en nog heel klein beetje Kyoto verkend, maar eerlijk gezegd heb je de tempels en shrine's wel gezien na een tijdje. Op maandag zijn we nog naar een the national museum of Japanes Craftwork geweest. Dat was wel indrukwekkend en bevestigde weer het beeld dat die Japanner zo pietje precies zijn. Wat een mooie spullen maken ze toch. Uiteindelijk zijn we toch nog bij een tempel beland. Gelukkig was het familiedag ofzo, want de kinderen (voornamelijk meisjes) hadden de meest mooie kimono's aan. De volgende keer zal ik een foto uploaden. Zo mooi en zo schattig. Dat was wel weer de moeite waard. Vervolgens zijn we naar Osaka gegaan, waar we in een ranzig arbeidershotel bij het station terecht kwamen. Het was voor een goed doel want de volgende ochtend moesten we om zeven uur een trein hebben naar het vliegtuig. We hebben nog een heerlijk afscheidsmaaltijd genuttig. Geen Japans, maar Koreaans. Een kleine bbq op tafel heerlijk gemarineerde runderlapjes erop, wat groenten en een koreaanse rijstkom. Dat is wel zo lekker. Je krijgt in een gloeiend hete kom rijst met daarbovenop wat groenten en een rauw ei. Ja de eerste keer denk je gadverdamme, maar het je husselt alles door elkaar en omdat de kom zo heet is wordt het ei gebakken. Werkelijk zalig. Toen nog op 90 meter hoogte vanuit een toren Osaka bij avond bekeken, voordat we gingen slapen. Bijna geen oog dicht gedaan, dus op tijd wakker en de trein in en hop het vliegtuig in. Eerst na Bejing en toen naar Bangkok waar we om 6 uur lokale tijd en 8 uur Japanse tijd aankwamen en vrij snel al die heerlijke warmte voelde. De paspoortcontrole en visastempel hadden we snel doorlopen. Met de tassen op weg naar de Express bus die ons naar Democrazy palace zou brengen. Bij een balie konden we een ticket kopen. De vrouw vroeg waar we heen wilde, wij uitgelegd maar 'hully hully'  want de bus stond er al. Die wilden we niet missen. Sam betalen en ik alvast naar de bus om eventueel tegen te houden. Eind goed al goed en we zaten samen in de bus. Totdat Sam er opeens weer uit ging en iets brabbelde over geld. Hmmm zit je dan in de bus zonder Baht op zak en zonder vriendje. Nu maar hopen dat die niet weg reed. Wat bleek nou, mevrouw 'hully hully'  had 'rekenfoutje' gemaakt; zo'n 900 Baht wat overeenkomt met 20 euro. Sam kreeg gelukkig het geld terug en mevrouw 'hully hully' werd mevrouw 'solly solly' hmmm ja ja. Dat was onze wake-up call dat we toch echt veilig Japan verlaten hadden en in een andere wereld waren gestapt.

Na driekwartier met de bus en nog stukje met de taxi waren we aangekomen in ons hotel. Mensen wat lekker om voor een tientje een groot tweepersoonsbed te hebben, eigen badkamer, geruisloze airco en een zalig ontbijt. Gisteren na het inchecken nog wat gegeten en naar Khaosan Road geweest waar het te doen is. Door de regen en de etensstalletjes en de rotzooi en de zwervers zijn we daar naar toegelopen. Alsof je in een slechte B film terecht bent gekomen. Overal mensen op de vieze straten, veel toeristen en harde muziek. Toch even een biertje wezen drinken om te acclimatiseren.

We hebben vannacht heerlijk geslapen en gaan nu uitzoeken hoe we naar Laos gaan en nog iets zien van Bangkok. We blijven hier waarschijnlijk drie dagen.

lieverds tot volgende keer

1. Cindy:
    17 november 2010
    He hallo,

Ik kan de verhalen niet bijhouden...!! Wat een fantastische ervaringen. Hier alles zijn gangetje, alhoewel: heel koud ineens!!

Ga lekker verder met genieten. Fran, ik mis je en lieve groetjes aan Sam!
  2. Joyce:
    17 november 2010
    Check Claudia!!!!!!!
  3. Mirel:
    18 november 2010
    Hey avonturiers,

wat een geweldig verhalen allemaal!
    Ik las over je bijzondere toilet ervaringen, met de omgekeerde douche. Mocht je die nou heel erg gaan missen na jullie reis, wij verkopen ze ook :-)

Hier is alles okee. De kids zijn een soort stuiterballen door Sint Maarten en Sinterklaas. Intocht, schoentje zetten en tonnen suiker... pfff zeer vermoeiend voor papa en mama, hehehe.

Verder is het hier aardig koud aan het worden en heb ik de eerste berichten over natte sneeuw alweer gehoord.
    Goh, wat heerlijk dat jullie je snowboots waarschijnlijk pas volgende winter weer nodig hebben.
    Ik blijf jullie volgen op de site en ga nu maar mijn kopje thee opdrinken.

Geniet lekker en tot mails1
  4. Kees:
    19 november 2010
    Hoi Sam en Franne,
    wat een geweldige verhalen allemaal ik lees wel dat jullie het giganties naar jullie zin hebben.
    nou fijne trip verder en ik blijf jullie van uit een mistig Vlissingen en Arnemuiden volgen
    Groeten Kees