Sawa sawa

9 maart 2011 - Dar es Salaam, Tanzania

Jambo,

We zijn al weer ruim een week op reis en waar begin je dan er is zoveel te vertellen.

Als eerste Afrika is een erg mooi continent en niet te vergelijken met Azie, al blijft het afvalprobleem en het onderhandelen bestaan. De groep bestaat uit 21 personen en is qua leeftijd erg divers. De jongste is 19 en de oudste is, ja hou je vast, 79. Ze zijn met z'n tweeen en zij is 78. Ze doen met alles mee, tent opzetten, afwassen, truck schoonmaken, ze gaan ervoor. Het is erg inspirerend om hen te zien. Zoals je al leest, hebben we corvee de taken zijn: truck cleaning, cooking (groente snijden), afwassen en potten afwassen en die zijn groot. Verder moet iedereen flappen, is een variant op afdrogen, gewoon de afwas in je handen heen en weer bewegen en het warme weer doet de rest. Het is erg grappig. Verder uiteraard de taak om je eigen tent op te zetten en af te breken. De tenten zijn van goede kwaliteit en ruim genoeg, we kunnen er net niet in staan. We zijn blij met de matjes die we zelf de afgelopen 4 maanden meegesjouwd hebben, want het ligt net wat comfortabeler dan de matjes die we van de organisatie krijgen. Naast de goede verdeling in leeftijd (vinden wij) is de samenstelling single/couple ook prettig. Iedereen is heel behulpzaam en aardig er zijn eigenlijk geen onderlinge groepen. De nationaliteiten verschillen ook, alleen zijn wij en een Japanse de enige niet Engels sprekende landen die vertegenwoordigd zijn. Verder komen ze uit de US, UK, Canada, Nieuw Zeeland en Australie. We leren ook heel veel over andere landen en ons Engels gaat met stappen vooruit. Zo was er gisteren een verwarrend gesprek tussen US en Aussie over wie nu wanneer crisp zegt en wanneer chips. Ik weet het nu nog steeds niet. De truck hebben jullie al op foto gezien. Die is super, je kan er in lopen, achterin zitten lockers waar onze tas in zitten, dus die hoeven we komende weken niet meer op ons rug te dragen. Er zit een koelkast in en verder alle benodigdheden om te kamperen. We hadden een iets andere voorstelling en we zijn aangenaam verrast, zeker ook de beenruimte die is ruim voldoende.

Dan Afrika. Zoals ik al zei we hebben de big five al gezien en dat zijn: Leeuw, Jachtluipaard, Neushoorn, Olifant en Buffel. En ze heten de big five omdat ze het moeilijkst te vangen zijn. In de Serengeti hebben we drie dagdelen met de truck rondgereden op zoek naar dieren; game drive. De hoogtepunten waren een olifant die briezend op ons af kwam, maar een paar meter voor de truck stopte. Een leeuw die net een buffalo had gevangen en aan het eten was en aasgieren en hyena's die eromheen stonden te wachten op hun beurt. Van heel ver de neushoorn gezien, die moeilijk te vinden zijn. Verder heel veel buffalo's, zebra's en pumba's en impala's, grand gazelle en thomson gazelle. En leeuwen blijven erg indrukwekkend om te zien, we hebben er drie gezien van een afstand, maar wauw wat zijn die mooi. We hadden niet verwacht zo dicht bij de dieren te komen en dan op de valreep de kers op de taart de jachtluipaard. We zijn vier keer op en neer gereden om hem te zien, maar toen we eigenlijk al op weg terug naar het kamp waren, kreeg onze chauffeur een belletje dat hij weer gezien was. Dus vol gas er naar toe en ja hoor daar was hij in een boom met tien trucks vol met toeristen eromheen en hij was in een goede bui denk ik want hij heeft een show weggegeven, geweldig. Hij kwam uit de boom en ging op de weg lopen naast alle trucks alsof we er niet waren. Dat was helemaal het einde we waren door het dolle heen. Onze groepsleider vertelde later dat het bijzonder is om hem van zo dichtbij te zien.

In de Serengeti sliepen we ook in de tent, maar gewoon in het park zonder omheining rond de campsite. We kregen voordat we gingen slapen de instructie, dat als je moest plassen, je goed om je heen moest kijken of je geen ogen zag. Als je die wel zag, je tent in en wachten....hmmmm pretty scary. Tja en wat kan er dan rondlopen, nou aapjes, buffalo's, hyena's en leeuwen. Ok, ik denk dat ik meer stop met water drinken, maar natuurlijk moest ik naar de wc en op het moment dat ik alle moed bij elkaar verzameld heb, gingen de apen tikkertje of iets spelen. Ik durfde niet naar buiten. Gelukkig duurde het spel niet heel lang en kon ik snel een boom zoeken (want de wc was 100 meter verder, maar met wilde beesten op de loer in het donker, is dat echt heel ver). Boom gevonden, geen ogen gezien en plassen. Maar ja als ik mijn licht aan hou, zien andere me misschien, maar als ik mijn licht uit doe, zie ik geen beesten. Gelukkig zit er een knipperlicht op mijn hoofdlampje en heb ik die maar aangedaan. Het was een spannend toiletbezoek. We hebben hier twee nachten geslapen en we hebben veel dieren gehoord, waaronder de hyena's die door het kamp waren gelopen. De ultieme Afrika ervaring.

Na deze heerlijk drie dagen, hebben we nog een culturle wandeling gemaakt door het dorp en veel gezien over de verschillende stammen. Onder andere een school bezocht en de kinderen hier zijn zo enthousiast. Ze pakken je vast, willen op je schoot zitten en vinden het leuk omop de foto te gaan. Dat was een bijzondere ervaring. En aan het eind een lokale lunch met rijst, aubergine, curry en Chapati (soort tortilla). Oh ja op de eerste dag reden we langs Kilimanjaro, dat was indrukwekkend om te zien. De gids vertelde dat de laag sneeuw steeds minder is geworden in de loop der jaren, global warming.

Nu hebben we net twee dagen Zanzibar achter de rug, waar we heerlijk hebben genoten van zon, zee en strand en geloof me het is hier warm. Je zweet peentjes.En morgen gaan we op weg naar Malawi. Twee dagen waarin we 1000km gaan afleggen. Dat wordt verstand op nul en gaan.

Tot nu toe vinden we de groepsreis erg prettig. Je ziet veel in korte tijd en je hebt geen geregel en daardoor minder zorgen. Wel gaat de tijd een stuk sneller zo. Voor veel mensen in de groep is deze reis een onderdeel van een grotere reis. Sommigen gaan van Cairo naar Kaapstad, of hebben apen gekeken in Uganda/Rwanda of gaan nog naar een ander continent. Het is leuk om ieders verhaal te horen en ervaringen uit te delen. Het is een erg reislustig groep met heel veel kennis. We hebben leuke gesprekken en lachen veel.

Volgens mij hoef ik niet te zeggen dat we het naar ons zin hebben :)

liefs

Debbie: sorry we hadden het niet gezien, maar van harte gefeliciteerd, dat is fantastisch nieuws.

1. Marije:
    9 maart 2011
    Wow!! Wat een geweldige verhalen weer zeg!!! Deze Afrikareis wil ik ook wel doen zeg! Super!
    Geniet ervan en echt heel leuk dat je weer hebt kunnen schrijven!

x Marije
  2. Titia:
    9 maart 2011
    leuk zeg! echte Afrika bush bush verhalen; en ik kan me voorstellen dat een plasje ultiem spannend is zo in het donker tussen de oogjes (maar goed dat je net zoals ik niet 5 x per nacht moet plassen;-))
    Fijn dat de reis nu ook wat "zorgelozer" is - ik zeg goede volgorde gekozen!
    Ik kijk uit naar het volgende verhaaltje:-)
  3. Erik Deb en Fleurtje:
    9 maart 2011
    Geeft niks! Jullie hebben wel meer aan je hoofd, zoals genieten van jullie geweldige avonturen en de reis! Maar we zijn ook erg blij met de gezinsuitbreiding!
    Hier is Fleur al een paar dagen flink ziek koorts en hoesten, echt sneu, we hopen dat ze snel opknapt! Klinkt wel luxe voor zo'n truck zeg, en fijn dat de groep gezellig is, geniet er van! Liefs
  4. Joyce:
    10 maart 2011
    Jemig Franne, ik ben super jaloers!!! Ik wil ook!!! Heel veel plezier en geniet ervan!
  5. Mireille:
    11 maart 2011
    Wow dit klinkt echt super! Afrika schuift weer wat hoger op mijn 'wil ik ooit nog eens naartoe'-lijstje. En je bent een held hoor dat je naar buiten bent gegaan om te plassen! Ik was blijven liggen. Echt niet dat ik tussen de oogjes mijn broek naar beneden zou doen ;)

Kan niet wachten tot de volgende verhalen! Geniet van jullie zorgeloze reis!

x Mireille
  6. christel kuiper:
    15 maart 2011
    Hoi franne en Sam, het is ff geleden dat ik gereageerd heb maar blijf jullie wel volgen, wat is het toch geweldig om zo alles te lezen,hartstikke leuk en ben zeker ook trots op je dat je zo'n spannend wc bezoek heb gedaan want ook dat had ik nooit gedaan denk ik! Hier in ons straatje gaat ook alles goed!! Nog heel veel schrijven en genieten dan beleven wij het ook allemaal !!! Groetjes ron christel michael en kevin
  7. Claudia:
    21 maart 2011
    Lieve Franne en Sam,
    Eindelijk weer een beetje bij met het lezen van al jullie reisverhalen en het bekijken van de mooie plaatjes. Ben heel blij dat jullie Azie (Japan...) al achter de rug hadden voor de aardbeving kwam. Blijf nog even heerlijk genieten in Afrika!
    Groetjes, Claud.