Money money Vietnam

12 december 2010 - Cat Ba Town (cat Ba Island), Vietnam

Hallo,

Cat Ba Island was bewolkt en regenachtig, blij dat we naar het zuiden vertrekken. Geen idee hoe we daar precies gaan komen, maar eerst van het eiland af en dan zien we wel weer verder. Jammer is dat je hier nooit kan vertrouwen op de informatie die je krijgt. We zijn dat af en toe ook behoorlijk beu. Zo proberen ze op allerlei mogelijke manieren geld aan je te verdienen. De buurvrouw heeft een restaurant, maar toen ik met een zak was in mijn handen stond, kon ze die ook zeker voor ons wassen. Voordat ik er erg in had, had ze het zakje vast en liep ze naar de weegschaal. Ok toen uiteraard nog even over de prijs onderhandeld. Of toen we een lekke band hadden met de motorbike die we gehuurd hadden. Sta je dan in de middle of nowhere, dus je hebt de lokalen nodig. Die zien meteen dollar tekens en gaan ook direct aan de slag. Nieuwe band gehaald en of we even 200.000 Dong (8 euro) wilden betalen. Denk het niet. Maar die band is zo duur, ja alsof zij even 6 euro voorschieten voor die band....dat geloof jezelf toch niet. Dus doorgereden, maar in het volgende dorpje toch maar weer hulp gevraagd en die kwamen met een plaksetje aan. Das al beter. Alleen toen de band eraf was, zagen we dat ook het ventiel er af was.....toch nieuwe band. En ja hoor 200.000 Dong. Maken die gasten hier onderling afspraken, zo van ' als een toerist een lekke band heeft, vraag je 200.000 Dong'. We konden niks anders dan betalen. Inmiddels stond het halve dorp om ons heen pratend en lachend, maar geen idee waar het over ging want geen woord Engels spraken ze. Na een klein uurtje konden we ons pad weer vervolgen. Pfff wat een avontuur weer. Ons er maar weer overheen zetten dat je als toerist altijd de pineut bent en dat hulpvaardigheid altijd komt met een prijskaartje. Jammer.

Gisteren hebben we een mooie boottocht gemaakt die zeker het geld waard was. Tussen de rotsen door naar verschillende eilandjes waar we aapjes hebben gezien, gekakayt en een schitterende grot berzocht. Samen met een fantastische lunch was dit een mooie dag ook al zat de zon verscholen achter de bewolking.

Onze avonden zijn we hier doorgekomen met Starmovie...non stop films...jeeeeehhh :)

Onze bus vertrekt zo richting Hanoi waar we een bus gaan zoeken naar Dong Ha. Vorige keer in de paar uur dat we in Hanoi zijn geweest, waren we al weer opgelicht door een taxichauffeur, dus vandaag even beter opletten. Het is frustrerend dat je zelf niet gewoon om informatie kan vragen over hoe ergens te komen. Degene die naar je toekomen, proberen altijd geld aan je te verdienen door hun eigen diensten te verkopen. En ze doen altijd alsof ze je begrijpen en proberen je ondertussen iets anders te verkopen. Het is een mooi land, maar die mensen af en toe grrrrrrr.

liefs

1. Mirthe:
    17 december 2010
    Haha, beginnen de bepaalde schijnheiligheid en de ongeschreven wetten van de locals een klein beetje tegen te staan? Kan ik me goed voorstellen...Witte mensen zijn sowieso nu eenmaal altijd RIJK!Leuk he? Maar het klinkt allemaal super! Nog geen heimwee momentjes? x