Cambodia

2 januari 2011 - Phnom Penh, Cambodja

Hello,

Op de valreep nog een blogje plaatsen, want dat werd wel weer tijd. We worden zo opgehaald om naar onze tweede bestemming in Cambodia te gaan. Het was letterlijk en figuurlijk een warm bad; Cambodia. Het is hier overdag en 's nachts aardig heet en de mensen zijn hier (vergeleken met Vietnam) heel erg aardig. Ze proberen nog steeds een ritje in de tuktuk te verkopen, maar na 1 NO rijden ze weer door. En de informatie die we krijgen in het hotel is oprecht en eerlijk. En als je dan bedenkt dat 30 jaar geleden zo'n 3 miljoen Cambodianen zijn vermoord tijdens de Khmer Rouge...repsect echt heel veel respect.

Er is hier wel een groter verschil tussen arm en rijk. Straatkinderen, mensen slapen op straat, meer vervallen huizen en daarnaast heel veel grote grote auto's. Waar je in de andere landen valt over de mototbikes zijn het hier toch voornamelijk de auto's. Dat maakt een straat oversteken wel weer spannender, behalve als je een Rus bent en Dmitri heet, die laat gewoon auto's stoppen wat we erg grappig vonden.

We zijn nu in Phnom Penh (de hoofdstad) en we gaan zo naar Siem Reap waar de Angkor Wat gaan bewonderen in een paar dagen. In deze stad zijn we niet heel actief geweest. We hebben de beroemde gevangens S21 en de killing fields van de Khmer Rouge bezocht. Ongelooflijk wat hier is gebeurd. Zoveel mensen die willekeurig werden mishandeld en vermoord. In de gevangenis zag je foto's van de vermoorde mensen, display na display, kamer na kamer. Dat heeft erg veel indruk gemaakt. Sowieso liepen wij en alle anderen zwijgzaam door alle ruimtes heen, kijkend en lezend wat zich tussen '75 en '79 daar heeft afgespeeld. Je kon de beladenheid gewoon voelen. Bij de Killing fields kon je massagraven zien en er lagen nog overal kledingstukken en een tand op de grond van de mensen uit die tijd. Er was een groot herdenkingsmonument met alle botten erin. Niemand was daar veilig, mannen, vrouwen en kinderen vonden daar de dood. En om kogels te sparen werd dit met allerlei werktuigen gedaan en baby's werden doodgeslagen tegen een boom.

De bus is er we moeten gaan.

1. Titia:
    2 januari 2011
    Jeetje, wat erg zeg...kan me voorstellen dat dit behoorlijk indruk heeft gemaakt...zou je met een zwangere buik niet moeten doen!
    Liefs!
  2. Dies le Duc:
    2 januari 2011
    Nogmaals een heel gelukkig 2011.
    Leuke foto's, vooral jullie samen in het bootje met je Cambodjaanse hoed. Met verbazing zag ik de foto met die grote slang. Moedig! Nu heb je ook zeker lekker rat gegeten?
    Op wikipedia zag ik dat de tempel Angkor Wat een oppervlakte van een vierkant kilometer beslaat.
    Wandel ze.
    groetjes,
    pap
  3. Mireille:
    Heeey Sam en Franne,

Nog een gelukkig nieuwjaar! Echt super al die verhalen. Zo moeilijk voor te stellen hoe het daar is, maar foto's zeggen inderdaad meer dan woorden :)

Sneeuw is hier inmiddels helemaal weg (gelukkig) en de eerste zonnestralen komen weer achter de wolken vandaan. Ik kan niet wachten tot het voorjaar begint. Ben best jaloers op jullie mooie weer ;)

Heel veel plezier nog en ik kan niet wachten tot de volgende verhalen.

groetjes, Mireille
  4. Josanne:
    Hey Fran & Sam,

Leuk hoor de foto's! Op hoeveel foto's zitten jullie al?? Veel plezier daaro!

Liefs Josan
  5. Frank:
    Hé Wereldreizgers,
    Vanuit een warm en zonnig zeeland een heel goed 2011 gewenst! Het glaasje champagne doen we wel over een paar maanden. Ik heb overigens jullie verhalen alvast gebundeld en naar mijn uitgever gebracht.. Over de rechten moeten we het nog even hebben! :-)
    Groeten, Frank
  6. Maaike:
    3 januari 2011
    Heeeej,
    Franne in mooie jurk met kratong............jullie zijn toch niet stiekem getrouwd hè!!
    Voor het nieuwe jaar wens ik jullie 'all the best'.
    Lieve groet, Maaike
  7. tante Wil:
    4 januari 2011
    Hallo Franne en Sam
    Ook voor jullie een heel gelukkig en gezond 2011 !!
    Rien en ik waren tijdens de jaarwisseling bij mijn zus in Oldenzaal en daar hebben we Thaise geluksballonnen opgelaten. Er was er één bij voor jullie !
    Fijn om te lezen dat jullie genieten.
    Hartelijke groeten van Rien en t. Wil
  8. Peter Goorden:
    10 januari 2011
    Hoi Frane en Sam,
    Wat geweldig om jullie zo te kunnen volgen tijdens jullie reis. Grappig om op deze manier weer iets van je te horen. Wel ff wennen hoor je korte koppie maar staat je goed.
    Groet Peter